Waarom een declaratie bij een gemiste afspraak?


Wanneer je een afspraak niet nakomt (no-show) of te laat annuleert (korter dan 48 uur van tevoren), ontvang je van mij een declaratie.

Deze declaratie is in lijn met mijn algemene voorwaarden, waarmee je automatisch akkoord gaat bij het maken van een afspraak. Bij een gemiste of te laat geannuleerde afspraak ben ik gerechtigd om de gereserveerde tijd in rekening te brengen. De Rijksoverheid noemt dit het no-show-tarief of wegblijftarief en stelt hierover het volgende:

Waarom het wegblijftarief?
Het wegblijftarief moet patiënten stimuleren om gemaakte afspraken na te komen. Of tijdig af te zeggen. Dit voorkomt onnodige wachtlijsten. In de tijd die voor u gereserveerd was, had iemand anders geholpen kunnen worden.
--- Bron: Rijksoverheid ---

Dit principe wordt ook gehanteerd door tandartsen, huisartsen, specialisten, ziekenhuizen en andere zorgprofessionals. Wanneer een cliënt zich niet of te laat afmeldt, kan de gereserveerde tijd niet aan een andere cliënt worden besteed. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt niet bij de zorgverlener, maar bij de cliënt die de afspraak niet tijdig annuleert.

Je ontvangt een declaratie bij een gemiste afspraak (no-show) omdat ik op je heb gewacht, terwijl ik mijn tijd en middelen had gereserveerd om je te helpen. Ik heb voorbereidingen getroffen, ben naar mijn praktijk gekomen en had alles gereed om met je aan het werk te gaan. Dit brengt kosten met zich mee, zoals huur en andere vaste lasten, die nu onbenut blijven.

Bij een te late annulering (korter dan 48 uur van tevoren) ontvang je eveneens een declaratie, omdat ik op dat moment geen andere cliënt meer kan inplannen. De tijd, moeite en middelen die ik heb gereserveerd, worden dan alsnog in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop dat deze uitleg duidelijk is. Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan gerust contact met me op.

Alvast bedankt voor je begrip!


Home