Waarom een declaratie bij een gemiste afspraak?


Als je jezelf niet (no-show), of te laat (korter dan 48 uur van tevoren) afmeldt voor een geplande afspraak ontvang je van mij een declaratie.

Een declaratie bij een no-show of te late afmelding komt overeen met mijn algemene voorwaarden waarmee je als cliënt als je met mij een afspraak maakt automatisch akkoord gaat. Bij een gemiste en te laat afgemelde afspraak ben ik gerechtigd een declaratie te sturen. De Rijksoverheid noemt dit het no-show-tarief of het wegblijftarief. Ze zegt daarover het volgende:

Waarom het wegblijftarief? Het wegblijftarief moet patiënten stimuleren om gemaakte afspraken na te komen. Of tijdig af te zeggen. Dit voorkomt onnodige wachtlijsten. In de tijd die voor u gereserveerd was, had iemand anders geholpen kunnen worden.
--- Bron Rijksoverheid ---

Dit is de reden waarom het zo ook bij de tandarts, de huisarts, de specialist, het ziekenhuis, en andere zorgprofessionals werkt. Als een cliënt zich niet of te laat afmeldt kan een andere cliënt niet geholpen worden. De betreffende zorgverlener of -professional is daar niet verantwoordelijk voor, maar de cliënt die zich te laat afmeldt.

Je krijgt bij een gemiste afspraak (no-show) een declaratie omdat ik op jou heb zitten wachten. Ik ben naar mijn praktijk gereden en heb alles in orde gemaakt om je te kunnen ontvangen en met je aan het werk te gaan. Dat kost mij tijd, moeite en geld. Ik betaal huurkosten en andere vaste lasten voor mijn praktijk waar jij nu geen gebruik van hebt gemaakt. Heb je jezelf te laat afgemeld (korten dan 48 uur van tevoren) dan krijg je van mij een declaratie omdat het mij niet meer lukt om een andere cliënt op de gereserveerde tijd in te plannen. De kosten voor mijn tijd, mijn moeite en mijn praktijk breng ik dan ook bij jou in rekening.

Ik hoop dat bovenstaande uitleg voldoende voor je is als je van mij een declaratie ontvangt bij een gemiste afspraak. Mocht je er alsnog vragen over hebben dan hoor ik ze graag.

Hoe dan ook reken ik op je begrip!


Home